Wist je dat ongeveer 75% van de commerciële bedrijven op het internet verkeerde teksten op hun website hebben staan? Het schrijven van webteksten gaat namelijk aan de lopende band fout.
De gemiddelde ondernemer snapt niet wat voor impact woorden maken. Sure, ze weten dat een verhaal moet aanslaan en dat er geen spelfouten in de teksten horen te staan. Maar daar houdt het ook wel mee op.
Vaak is het schrijven van webteksten een klusje dat aan een stagiair of aan een allround marketeer wordt gegeven. En dat is nou precies waar het fout gaat.
Bedrijven hebben geen standaard webteksten nodig, maar COPYWRITING
Voor sommige mensen betekenen deze twee termen hetzelfde, maar niets is minder waar. Met een platte webtekst informeer je. Copywriting is van een totaal ander niveau. Goede copy is geschreven met het doel om klanten en lezers te verleiden.
Oke, de definities verschillen van elkaar. Waarom is dit relevant voor een ondernemer? Het antwoord zal je verbazen: omdat het succes van een bedrijf direct gekoppeld is aan het gebruik van copywriting.
Ik schrijf maandelijks voor tientallen bedrijven. Dit zijn mijn zeer gewaardeerde klanten. Bij een deel van hen krijg ik van tijd tot tijd geschreven suggesties nadat ik copy aan hen heb voorgelegd. Deze bevatten vrijwel altijd dezelfde fouten.
- De helft van de inhoud is niet relevant
- Het verhaal bestaat uit complexe en lange zinnen
- De tekst bevat te veel uitleg en verklaringen
- Het barst van het technische vakjargon
- Alinea’s zijn veel te lang
Is dit erg? Natuurlijk niet. Het schrijven van ijzersterke copy is mijn vak, niet dat van hen. Voor ondernemers is het wel goed om hierbij stil te staan. En waarschijnlijk weet je dit, aangezien je dit artikel leest!
Er zijn een paar belangrijke lessen die je tot je kunt nemen. Aan de hand van 3 veelgemaakte fouten schets ik hieronder kort waarom bepaalde schrijfstijlen niet goed werken – en wat je juist wel moet doen.
1. Informeren is geen verkopen
Dit is absoluut de meest gemaakte fout van ondernemend Nederland. Bijna elk bedrijf met een website maakt deze klassieke fout. De meeste bedrijven laten webteksten schrijven om hun doelgroep te informeren.
Dit lijkt onschuldig, maar dat is het niet. Informeren staat namelijk gelijk aan zenden. En daar haken mensen op af. Stel je eens voor dat je in gesprek bent met een ondernemer die alleen maar over zichzelf praat. Ik durf te wedden dat je binnen een paar minuten wegloopt.
Een consument komt niet naar jouw website om meer informatie over jouw bedrijf op te vragen. Het klinkt lullig, maar het interesseert de consument vrij weinig dat jouw bedrijf al 20 jaar bestaat. Of dat jullie een goede prijs en kwaliteitsverhouding bieden.
Waarom is dit fout? Omdat het over JOU gaat en niet over de consument. Je moet begrijpen dat consumenten op zichzelf gefocust zijn. Een consument komt naar jouw website omdat hij of zij een probleem heeft:
- Een website voor zonnepanelen bezoeken?
De consument heeft een hoge energierekening
- Een website voor een personal trainer bezoeken?
De consument heeft geen tijd en discipline om te sporten.
- Een website van een website-ontwikkelaar bezoeken?
- De ondernemer heeft geen kennis van webontwikkeling.
Snap je waar ik naartoe ga? Een product verkopen doe je door op de behoefte van een klant in te spelen. Dit begint bij het erkennen van een probleem.
Informeren is zenden. Verkopen is beïnvloeden. Welke van deze twee opties draagt bij aan jouw onderneming?
2. Vakjargon en moeilijk taalgebruik
Op school leren we om zo veel mogelijk ingewikkelde woorden te gebruiken. Lange en complexe zinnen maken immers veel indruk op een docent. Het schept de illusie dat een artikel van academisch niveau is. In de marketing werkt dit absoluut niet.
Slim over willen komen als bedrijf is een van de domste dingen die je kunt doen. De consument heeft er namelijk niets aan. Zinnen moeten makkelijk te lezen zijn en vooral niet te veel mentale calorieën verbranden.
Houd het doodsimpel. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Zelfs als je een complex product verkoopt, doe je er goed aan om makkelijke taal te gebruiken.
Gebruik de methode van het journaal. De nieuwsberichten van de NOS zijn voor een ontzettend grote doelgroep geschreven. Het is begrijpelijk voor zowel een puber als een professor. En ja, dat is lastig. Maar zeker niet onhaalbaar!
Verkoop je een complex product? Zoals chemische verf, een speciaal soort staal of een ingewikkeld softwareprogramma? Vermijd vaktermen en kies voor begrijpelijke woorden. Wil je dieper ingaan op technische specificaties? Doe dat in een FAQ of in een blog.
Een webtekst schrijven met ingewikkelde uitleg en ellenlange zinnen is niet moeilijk. Chat GPT heeft dit zo voor je geregeld. Je gaat er alleen niets mee bereiken.
Copywriting hoort simpel, begrijpelijk en effectief te zijn. Een goede copywriter weet hier raad mee en is een kleine investering die je er dubbel en dwars uit haalt.
Keep it short, stupid
De uitspraak ‘meer is minder’ is nergens zo relevant als in de marketing. Het is altijd een uitdaging om het verhaal van een bedrijf met zo min mogelijk woorden te vertellen.
Dat is niet altijd makkelijk. Ondernemers praten namelijk graag. Enerzijds een prachtige eigenschap, maar anderzijds ook een valkuil.
Een consument heeft 9 van de 10 keer geen zin om een lang verhaal door te nemen. Het vraagt te veel inspanning en sluit niet aan op iemands behoefte. Website copy moet dus zo kort mogelijk zijn.
Bij het schrijven van webteksten kan je de volgende richtlijnen aanhouden:
- De header van je website bestaat uit 2 zinnen
- Wissel korte en lange zinnen af.
- Vermijd dubbele vermeldingen
- Alinea’s bevatten maximaal 4 zinnen
- Beperk het aantal USP’s tot 5 punten
Het schrijven van goede webteksten vergt ervaring en geduld
Als ondernemer weet je nu hoe ontzettend belangrijk de rol van copywriting is. Zonder ijzersterke copy loopt jouw bedrijf ontzettend veel potentiële klanten mis. Droge webtekst is een absolute conversie killer.
Het is te vergelijken met praten tegen een muur. Zowel zinloos als gênant. En dat past niet bij jouw bedrijf.
Kom je er niet uit met het schrijven van overtuigende copy? Laat copywriting dan even voor wat het is en schrijf in plaats daarvan een korte e-mail aan mij. Ik weet zeker dat het je lukt!