Binnen de marketing zijn tekst en woorden de belangrijkste onderdelen. Een logo, huisstijl en gelikte afbeeldingen zijn nutteloos zonder de juiste tekstschrijver in te huren. Het zijn namelijk woorden die mensen aanzetten tot actie.
Denk eens goed na. Hoe vaak klik je weg van een website omdat de tekst je niet aanspreekt? Een paar keer per week? Waarschijnlijk wel! Tekstschrijven is namelijk niet voor iedereen weggelegd. Een tekstschrijver inhuren is dus een slimme zet.
Woorden op het internet zijn namelijk meer dan platte tekst. Het hoort copywriting te zijn. Goede copy is essentieel voor het succes van je bedrijf.
Waarom je niet zonder tekstschrijver kan
Je merkt het al. We hebben het in dit artikel specifiek over digitale teksten. Waarom? Omdat het internet het enige is dat telt vandaag de dag.
Teksten op het internet horen door een copywriter te zijn geschreven. Een copywriter is niets anders dan een tekstschrijver die consumenten beïnvloedt, verleidt en tot actie aanzet.
Wat een copywriter precies doet, lees je hier. Omdat voor veel mensen het vak ‘tekstschrijver’ wat bekender is, gebruiken we deze term in dit artikel.
Een tekstschrijver inhuren
Een tekstschrijver is meer dan een woordkunstenaar. Het is iemand die je boodschap vertaalt naar resultaten. Zonder ijzersterke teksten loop je klanten mis.
Heb je ooit gemerkt hoe een goed geschreven tekst je aandacht vasthoudt? Dat is de magie van een professionele tekstschrijver! Een tekstschrijver inhuren hoort dus bovenaan de lijst van letterlijk ELKE ondernemer te staan.
De psychologie achter goede teksten
Commerciële tekstschrijvers begrijpen de psychologie van hun lezers. Ze weten hoe ze emoties kunnen opwekken die leiden tot actie. Een tekstschrijver kan complexe ideeën eenvoudig maken. Dit maakt je boodschap toegankelijk voor een breder publiek.
Wil je jouw conversieratio’s verhogen? Dan is het inhuren van een tekstschrijver een absolute must. Een goede tekstschrijver zorgt namelijk voor hogere conversies en meer verkoop.
Hoe kies je de perfecte tekstschrijver?
Tekstschrijver inhuren? Dan wil je natuurlijk de allerbeste in de markt. Maar hoe vind je die? Hier zijn enkele tips om je op weg te helpen.
Bekijk zin of haar geschreven werk
Schrijven is ontzettend persoonlijk. Je wil als ondernemer dus zeker weten dat een schrijfstijl bij jouw merk en bedrijf aansluit. Bekijk dus vooral eerst het werk van een tekstschrijver voordat je hem of haar inhuurt.
Een goede tekstschrijver heeft een indrukwekkend portfolio dat aansluit bij jouw behoeften. Kijk naar de diversiteit in hun werk en wees vooral kritisch!
Social proof
Een tekstschrijver hoort een eigen website te hebben. En dan wel eentje met voldoende referenties – ook wel testimonials genoemd. Deze referenties kunnen ook een schat aan informatie bieden. Vraag naar ervaringen van eerdere klanten en doe je eigen onderzoek.
Specialisaties en niches
Niet alle tekstschrijvers zijn gelijk. Sommigen zijn gespecialiseerd in bepaalde niches of industrieën. Als dit het geval is, check dan of dit specialisme bij jouw behoeften aansluit. Is dit niet het geval? Zoek dan verder.
Als je in een specifieke sector werkt, zoek dan een tekstschrijver met ervaring in die sector. Dit kan een enorm verschil maken in de kwaliteit van de copy.
Heb je specifieke behoeften zoals SEO of technische teksten? Zorg ervoor dat je tekstschrijver deze vaardigheden bezit.
Vraag om een proeftekst
Als het goed is, geven bovenstaande 3 punten je voldoende info om de juiste tekstschrijver in te huren. Twijfel je alsnog? Vraag dan of de tekstschrijver een klein stukje tekst voor jou schrijft.
Hoe lang moet dit zijn? Maximaal 400 woorden. Het is niet redelijk om een tekstschrijver een heel artikel te laten schrijven. Onthoud goed dat tijd geld is. Maar een paar alinea’s hoort geen probleem te zijn.
Een goede tekstschrijver weet namelijk zeker dat hij of zij aan jouw wensen kan voldoen.
De Do’s en Don’ts van tekstschrijver inhuren
Must-dos voor succes
Heb je de knoop doorgehakt? Top! Maar voordat je een tekstschrijver inhuurt, zijn er een paar dingen die je echt moet weten.
Zorg voor een duidelijke briefing. Hoe specifieker je bent, hoe beter het resultaat. Dat is een win-win voor iedereen.
Wil jij bepaald vakjargon gebruiken? Of een specifieke schrijfstijl? Geef dit dan aan bij de tekstschrijver op het moment dat je hem of haar inhuurt.
Een goede tekstschrijver zal hier uitgebreid naar vragen. Een interview – telefonisch of in het echt – hoort er eigenlijk altijd bij. De tekstschrijver stelt veel vragen, jij geeft antwoorden. Vervolgens gaan jullie aan de slag.
Makkie, toch?
SEO en marketing
Een goede tekstschrijver kan je ook helpen met SEO en andere marketingstrategieën. Maak daar gebruik van. In het digitale tijdperk draait alles om je online aanwezigheid.
Wil je hier meer over lezen? Klik door naar dit artikel!
Don’ts bij het inhuren van een tekstschrijver
Een veelgemaakte fout is micromanagement. Vertrouw op de expertise van je tekstschrijver. Te veel bemoeienis kan het creatieve proces verstikken. En dat wil je niet, toch?
Dit betekent niet dat je geen feedback mag geven. De tekst moet uiteindelijk perfect bij jouw wensen aansluiten. Maar geef de tekstschrijver wel de ruimte om zijn of haar kunst te maken.
Waarom huur je anders een tekstschrijver in?
Ga die tekstschrijver inhuren!
Dus, ben je klaar om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen? Een tekstschrijver inhuren is geen kostenpost; het is een investering in je toekomstige succes. Maak de juiste keuze en zie je bedrijf groeien.
Op zoek naar een zwaargewicht in het schrijvende vak? Je hebt er een voor je. Stuur me een berichtje via deze link!