Stel je voor: je hebt het perfecte product, een strakke website en een killer marketingstrategie. Maar er ontbreekt iets. Iets cruciaals: een tekstschrijver inhuren stond niet op het prioriteitenlijstje. Een grote, maar veelgemaakte fout.
Wat is de meerwaarde van een goede tekst? Het is datgene dat het verschil kan maken tussen een ‘bijna-kant’ en een loyale fan voor het leven. Dat ‘iets’ is een professionele tekstschrijver.
Goede teksten maken het verschil tussen een klant die koopt en een klant die wegklikt. Het is de stem van je merk. Een directe weerspiegeling van jouw bedrijf.
Dus, wil je echt risico nemen met doe-het-zelf teksten? Kan je doen. Maar tijd is geld in de zakelijke markt. En wil je echt stress krijgen van het schrijven van teksten? Dacht het niet. Een professionele tekstschrijver kan je veel hoofdpijn besparen.
Waarom zou je een tekstschrijver inhuren?
Woorden kunnen inspireren, motiveren en verkopen. Maar niet iedereen kan die magie vangen. Schrijven is ook een vak apart.
Een ervaren tekstschrijver weet hoe hij de aandacht van de lezer kan trekken en vasthouden. Dat is goud waard. Keiharde teksten zorgen voor geld op jouw zakelijke bankrekening.
Heb je ooit een slogan of tagline gelezen die je niet meer uit je hoofd krijgt? Just do it. Nespresso, what else? Die woorden zijn niet zomaar gekozen. Het is de kracht van effectief tekstschrijven, ook wel copywriting genoemd.
De zoektocht naar de ideale tekstschrijver
De checklist voor kwaliteit
Tekstschrijver inhuren? Zorg ervoor dat je weet wat je zoekt. Een portfolio, referenties en zelfs proefopdrachten kunnen inzicht geven.
Een goede tekstschrijver kan je ook voorbeelden geven van verschillende schrijfstijlen. Dit helpt je om de juiste match te vinden bij het inhuren. En een goede tekstschrijver heeft dit zo gedaan!
Expertise
Heb je specifieke behoeften zoals SEO of e-mailmarketing? Zorg ervoor dat je tekstschrijver deze vaardigheden in huis heeft. Bedenk ook goed waar de behoeften van jou of je bedrijf liggen.
Wil je goed gevonden worden in Google? Huur dan een SEO-tekstschrijver in.
Hogere conversies scoren met sales e-mails? Zoek naar een e-mail tekstschrijver.
Een discussie starten op social media, of likes en clicks krijgen? Het inhuren van een social media tekschrijver is dan gewenst.
Rode vlaggen bij het inhuren van een tekstschrijver
Ervaring
Iedereen moet ergens beginnen. Dit geldt voor elk beroep en is bij tekstschrijvers niet anders. Wel is het handig dat iemand wat ervaring heeft opgedaan. Als tekstschrijver doe je niets anders dan – je raadt het al – schrijven en met woorden knutselen.
Vraag dus gerust om wat voorbeeldteksten. En als je twijfelt of de schrijfstijl van een tekstschrijver wel aanslaat bij jouw behoeften, dan is het geen gek idee om een proeftekst te laten schrijven.
Voorwaarden
Pas op voor tekstschrijvers die geen duidelijke voorwaarden of tarieven hebben. Vraag een totaalprijs op en geef je akkoord. Transparantie is key.
Voorwaarden hoeven niet uit een bestand met juridische termen te bestaan. Het kan een simpel bericht zijn met een totaalprijs, het aantal feedback-momenten en een eventuele aanbetaling.
Als een aanbod te mooi lijkt om waar te zijn, is dat meestal ook zo. Kwaliteit kost geld, maar het is een investering die zich terugbetaalt. Een tekstschrijver inhuren is niet meer dan een investering. En het rendement uit zich in meer verkoop.
Hoe haal je het meeste uit een ingehuurde tekstschrijver?
Goede voorbereiding is het meeste werk
Alles draait om onderzoek en voorbereiding. Tijdens een eerste gesprek hoort een tekstschrijver gerichte vragen te stellen op basis van recent vergaarde kennis. Oftewel: hij of zij heeft zich ingelezen.
Net als dat een goede journalist gerichte vragen stelt, doet een copywriter goed vooronderzoek. Anderzijds dien jij als opdrachtgever, klant of manager ook je voorbereiding te doen. Een duidelijke briefing is hierbij essentieel. Geef je tekstschrijver alle informatie die hij nodig heeft om jouw visie tot leven te brengen.
Hoe beter jij je voorbereidt, hoe beter het eindresultaat. Dit bespaart tijd en dus geld.
De rol van feedback bij het inhuren van een tekschrijver
Feedback is een tweerichtingsstraat. Wees als klant open en eerlijk, maar sta ook open voor de expertise van je tekstschrijver. Jij hebt jouw kennis, de woordkunstenaar de zijne of hare.
Een goede tekstschrijver hoort feedback om te zetten in een verbeterde versie van je tekst. Dat is de kracht van samenwerking. Samen produceren jullie ijzersterke copy.
Een tekstschrijver inhuren
Klaar om de sprong te wagen? Het inhuren van een tekstschrijver is een strategische zet die je bedrijf kan transformeren. Met deze gids ben je gewapend met alle kennis die je nodig hebt om de juiste keuze te maken!
Overweeg je een tekstschrijver in te huren? Vraag via deze link een proeftekst op. Weet je meteen of we een match zijn!