Elke ondernemer heeft een freelance journalist in zijn of haar netwerk nodig. De journalistiek is namelijk een van de krachtigste middelen die je als bedrijf met concrete groeiambities kan inzetten. Mits je voor de juiste aanpak kiest.
Waarom een freelance journalist inzetten?
- Betrouwbaar en objectief
- Kwalitatief schrijfwerk
- Scherpe analyse en storytelling
- Beknopte informatie en goede publiciteit
De kracht van een freelance journalist
Veel mensen hebben niet door hoe ontzettend veel invloed een journalist kan hebben. Journalisten worden ook wel de vierde macht genoemd. En geloof me, dat is niet voor niets.
Beïnvloeding
Het werk van een freelance journalist wordt namelijk door duizenden mensen gelezen. Dit geeft een journalist een ontzettend machtige positie. Een freelance journalist heeft de middelen om de mening van het publiek te beïnvloeden. Dit begint al bij zoiets simpels als een scherpe kop of een specifieke woordkeuze.
Publieke opinie sturen
Overdreven? Zeker niet. Waarom hebben politici, bedrijven en overheidsinstanties anders woordvoerders en persvoorlichters in dienst? De media en de journalisten spelen een ontzettend belangrijke rol in de publieke opinie. Als bedrijf hoor je hier juist gebruik van te maken!
Een journalist inzetten
Freelance journalisten worden vaak ingehuurd door redacties, vakbladen en kranten. Soms op tijdelijke basis of voor een specifieke opdracht. Maar weet je wie ook een freelance journalist kan inzetten? Je raadt het al; de ondernemer met een bedrijf!
Wanneer is iemand freelance journalist
Een journalist heeft één belangrijk doel: artikelen schrijven en verhalen maken die mensen willen lezen. Of dit nu voor een krant, een website of een blog is, maakt niet uit. In essentie komt het op hetzelfde neer.
Branded Content
Als ondernemer heb je dus ontzettend veel aan een freelance journalist. Een klantcase uitwerken voor je website? Overtuigende posts schrijven voor LinkedIn? Een branded content artikel in de regionale klant? De freelance journalist is je beste vriend.
Hoe zet ik een journalist in?
De meeste journalisten willen graag voor een krant schrijven. Logisch, want de meeste journalisten willen baanbrekende verhalen maken en dingen aan het licht brengen. Commerciële stukken voor bedrijven schrijven? Dat staat meestal niet hoog op de lijst van een journalist. Meestal kom je dan bij een copywriter uit.
Wat je nodig hebt, is een journalist die ook copywriter is. Iemand die moeiteloos met verschillende pennen schrijft: een journalistieke pen, een commerciële pen, een verhalende pen.
Een journalist inzetten is niet moeilijk. Spreek je wensen uit en ga vervolgens om tafel zitten. Heb je behoefte aan een sterke tekst voor je website? Of wil je juist in de media komen? Stel kritische vragen en je weet binnen no-time of je de juiste persoon voor je hebt. Als ondernemer weet je het te herkennen als iemand weet waar hij het over heeft, toch?
Recente reacties