Teksten op een website moeten overtuigend zijn en een merk kracht bijzetten. Wil je dit als ondernemer zelf doen? Dat kan, maar een freelance copywriter doet het beter!
Wat doet een freelance copywriter?
Een copywriter is iemand die iets verkoopt met woorden. Klinkt lekker cryptisch, maar in de praktijk werkt het wel zo. Elk woord en elke zin op een commerciële website heeft een specifiek doel: de potentiële klant overtuigen.
Wervende teksten schrijven
Als ondernemer of bedrijf bied je iets aan. Een product, een dienst, een cursus of een nieuwsbrief. Hierbij draait het altijd om verkoop. Wat je ook aanbiedt, je wil uiteindelijk dat potentiële klanten iets bestellen. En daar heb je een wervende tekst voor nodig.
Inspelen op behoeften
Goede copywriters weten in te spelen op de behoeften van een klant. Een veelgemaakte fout op websites en bij teksten in het algemeen is dat ze meteen iets aanbieden. Voorbeeld: “Wij verkopen de beste zonnepanelen” of “We zijn een oud-familiebedrijf met vijftien jaar ervaring.”
Allemaal leuk en aardig, maar hier heeft de gemiddelde lezer vrij weinig aan. De lezer komt hoogstwaarschijnlijk naar de website omdat hij of zij een probleem ervaart. “Maak een einde aan de hoge energierekening” of “Nooit meer zorgen over de energieprijzen” spelen beter in op de behoeften van een potentiële klant.
Wat maakt een freelance copywriter goed?
Woorden zijn vrij persoonlijk. Een geschreven verhaal moet perfect aansluiten bij jou als ondernemer of bij de dienstverlening van jouw bedrijf. De schrijfstijl, woordkeuze en tone of voice zijn hierbij ontzettend belangrijk. Je wil dus dat een copywriter een goede match is.
Onderzoek doen
Net als een goede journalist hoort een copywriter zijn of haar onderzoek te doen. Dit omvat het inlezen in een product of dienst, de schrijfstijl bepalen, de websites van vergelijkbare bedrijven bekijken. Een stukje marktonderzoek is de absolute basis.
Een proeftekst maken
Twijfel je als ondernemer of freelance copywriter over de juiste schrijfstijl beschikt? Wees niet bang om een korte proeftekst aan te vragen. Een goede freelance copywriter heeft slechts 300 woorden nodig om jou te overtuigen. Dat is immers zijn of haar vak!
Inleven in de doelgroep
Een freelance copywriter doet niets anders dan beïnvloeden. Inlevingsvermogen in de doelgroep is dus essentieel. Als copywriter moet je goed begrijpen waar de behoeften of het probleem van een potentiële klant ligt. Heb je een copywriter die dit goed weet toe te passen? Dan heb je goud te pakken!
Meteen een freelance copywriter inzetten
Een copywriter aanhaken doe je het liefst vandaag nog. Goede en kwalitatieve teksten zijn namelijk de absolute basis voor het succes van een commercieel bedrijf. En waarom zou je wachten met successen behalen? Begin vandaag nog en haak de juiste copywriter aan!
Recente reacties