Als freelance copywriter ligt de wereld aan je voeten. Wie een beetje kan schrijven, heeft een concrete dienstverlening die relevant is voor een heel groot deel van de zakelijke markt. Potentiële klanten genoeg dus.
Betekent dit dat je als freelance copywriter voor iedereen kan gaan schrijven? Ja en nee. Elk commercieel bedrijf heeft een vorm van copywriting nodig. Dit wil niet zeggen dat je ook letterlijk iedereen als je klant wil. In dit artikel lees je hoe je de juiste klanten kiest.
Copywriting is zowel een dienstverlening als een product. Als freelance copywriter kan je zelf bepalen hoe jij jouw copy in de markt zet. Kies je voor een specifieke doelgroep? Of ben je er voor iedereen? En is het überhaupt nodig om deze keus te maken? Dat ligt eraan wat je wilt.
Een niche kiezen als freelance copywriter
Begin je net als freelance copywriter? Dan kan het zijn dat je overweegt om elke klus aan te nemen die op je pad komt. Meters maken en ervaring opdoen is immers belangrijk, dus het is geen gekke gedachte om in het begin zo veel mogelijk werk aan te pakken. Het is verleidelijk om alles aan te pakken, dat snap ik. Wel is het raadzaam om kritisch naar elke opdracht te kijken.
Voor- en nadelen
De afgelopen jaren heb ik over honderden onderwerpen geschreven en voor tientallen verschillende bedrijven. Dakbedekking, zonnepanelen, speciale coatings, computersoftware: zomaar een greep uit de producten die ik met het geschreven woord heb verkocht. Daarnaast heb ik ook copy geleverd aan lifestyle coaches, sportscholen, netwerkbeheerders, interieurbouwers, recruiters en uitzendbureaus.
Vond ik het erg om zo’n breed aantal klanten te bedienen? Absoluut niet. Als journalist schreef ik namelijk ook over uiteenlopende onderwerpen en dat zag ik in de wereld van copywriting als een pluspunt. Uiteindelijk kwam ik er wel achter dat het kiezen van een specifieke niche een aantal voordelen had.
- Focus: het is makkelijker om op zoek te gaan naar nieuwe klanten
- Expertise: je bouwt kennis op over een specifiek vakgebied
- Branding: je presenteert jezelf als ‘Dé copywriter voor X’
- Tijd: je hebt minder tijd nodig om je in een onderwerp in te lezen
Voordelen genoeg dus. Daarnaast zijn er ook een aantal nadelen van het kiezen van een specifieke niche.
- Beperking: je beperkt jezelf tot een specifieke markt en zegt dus ‘nee’ tegen andere kansen
- Eentonigheid: je schrijft vaak over dezelfde onderwerpen en dat kan saai worden
- Inspiratie: het kan lastig zijn om inspiratie op te doen als je altijd over dezelfde onderwerpen schrijft
Ervaring opdoen
Een niche kiezen heeft dus voor- en nadelen voor een freelance copywriter. Wat je in mijn beleving het beste kan doen? Gewoon beginnen met schrijven. Neem opdrachten en klanten aan en committeer jezelf aan de schrijvende pen. Je komt er vanzelf achter wat je leuk vindt, wat je ligt en waar jij je op wil focussen.
Het is daarnaast ook belangrijk om te beseffen wat je beweegredenen zijn en waar je naartoe wilt groeien. Vind je het prima om drie dagen te werken en zo rond te komen? Doe je het copywriten voor de lol en naast een vaste baan? Of wil je juist zoveel mogelijk geld verdienen? De beste copywriter van Nederland worden?
Bepaal wat je wilt en waar je naartoe wilt groeien. Is copywriting iets wat je een paar dagen per week doet, dan kan je in het begin prima een niche kiezen. Wil je het spel groter spelen en een succesvolle speler worden in het copywriting veld? Dan pak je in het begin alles aan en blijf je op zoek gaan naar nieuwe kansen. Je komt er vanzelf achter waar die liggen en wat je focus gaat worden.
Een doelgroep kiezen als freelance copywriter
Een niche is niet hetzelfde als een doelgroep, ook al lijken de twee op elkaar. Bij een niche moet je denken aan een specifieke markt waar bepaalde producten en diensten worden afgenomen. Denk bijvoorbeeld aan software, fitness of haargel. Een doelgroep is wat anders.
Kies je klanten
Bij een doelgroep gaat het niet zozeer om de markt, maar om het type ondernemer, bedrijf of organisatie dat je wilt bereiken. Een doelgroep is in zekere zin dus breder dan een niche. Hoe je een doelgroep kiest als freelance copywriter? Denk eens aan de volgende voorbeelden:
- Startende zzp’ers
- NGOs
- Start-ups
- NGOs
- Maatschappelijke organisaties
- Overheidsinstanties
- Het mkb
- Bedrijven die minimaal een ton omzet draaien
Door voor een van deze doelgroepen te kiezen, maak je het jezelf een stuk makkelijker. Je kan je én specialiseren, én klanten uit meerdere niches bedienen.
Het kiezen van een doelgroep maakt het ook makkelijker om een concreet aanbod te maken. Een specifieke copywriting dienst waar jij jouw doelgroep mee helpt. Hoe dit werkt? Laten we twee doelgroepen als voorbeeld nemen: de startende zzp’er en het mkb.
Voorbeeld 1: De startende zzp’er
Eerst wil je voor jezelf duidelijk hebben wat jouw doelgroep nodig heeft. Een startende zzp’er heeft hoogstwaarschijnlijk nieuwe klanten nodig en een groter netwerk. Vanuit jouw rol als copywriter kan je het volgende bieden:
- Website copywriting – pakkende en overtuigende teksten om de doelgroep van de zzp’er aan te spreken
- Ghostwriting op LinkedIn: een beginnende zzp’er zal aan zijn of haar zichtbaarheid op Linkedin moeten werken
- E-mail copywriting: elke zzp’er dient aan acquisitie te doen. En wat werkt beter dan een ijzersterke sales e-mail met een pitch?
Door een specifieke doelgroep uit te kiezen, in dit geval de zzp’er, wordt het makkelijker om een concrete dienst aan te bieden. Heb je deze dienst een aantal keren verkocht? Dan weet je ook beter wat goed werkt en wat voor prijskaartje je hieraan kan hangen.
Een voordeel bij het benaderen van een startende zzp’er: de kans is vrij groot dat zij openstaan voor een gesprek, aangezien ook zij hun netwerk moeten uitbreiden. Een nadeel: ze hebben waarschijnlijk een kleiner budget voor copywriting, omdat ze net voor zichzelf zijn begonnen.
Voorbeeld 2: het mkb
Het mkb is een breed begrip en refereert aan duizenden bedrijven in Nederland. Toch heeft ook deze doelgroep een specifieke behoefte. Meerdere zelfs! Ook een mkb heeft pakkende webteksten nodig, productinformatie, een mail-funnel, regelmatige berichten op social media, publiciteit in de lokale media.
Een specifieke copywriting-dienst bedenken voor een mkb kan wat uitdagender zijn. Maar laat dit je niet afschrikken! Ook een bedrijf met vijftien medewerkers behoort tot het mkb. Heb je zo’n bedrijf eenmaal als klant en lever je goede copy, dan is de kans groot dat je jaren kan blijven leveren.
Er zitten meerdere voordelen aan het mkb als doelgroep. Over het algemeen hebben kleine en middelgrote bedrijven meer marketingbudget, maar niet altijd een copywriter of tekstschrijver op de loonlijst staan. Eenmaal binnen, heb jij als freelance copywriter een klant voor de komende jaren! Een nadeel aan het mkb is dat ze wat lastiger te benaderen zijn. Managers en eigenaren van bedrijven worden namelijk overspoeld met marketing-aanbiedingen. Bedenk dus een unieke manier om het verschil te maken!
Wat te doen als freelance copywriter?
Zit je met vragen? Ik snap het. Ondanks dit geweldig informatieve stuk kan het zijn dat je twijfelt. Het maken van de juiste keuze is ook lastig.
Deel je afwegingen en vragen dus vooral met me. Vrijblijvend praten kan nooit kwaad!